lunedì 20 luglio 2009

KukaMikäMiksi?

EDIT: 10.05.2011

Kuka?
Elisa. 24 vuotta. Helsingissä syntynyt, ex-savolainen Kotkalaisilla vanhemmilla.


"On niitä jotka jäävät ja toisia jotka lähtevät. Kukin saa valita itse, mutta on valittava ajoissa, eikä koskaan saa antaa periksi. "
Tove Jansson
Sivuosassa Filippo aka. F. , roomalainen arkkitehtiopiskelija kokki ja toimistotyöläinen "tauolla" arkkitehtuuriopinnoista ;)


Mikä blogi?
Roomaan paluun lähetessä ajattelin aloittaa tämän blogin, jossa itselleni kirjoitan ylös tapahtumia, tutuille kuulumisia ja muille kiinnostuneille Roomasta ja fin/ita-suhteesta.

Miksi Italia?
Olin 2004 kesällä Roomassa hyvän ystäväni luona, jonka olin aiempana kesänä tavannut kielikurssilla. Ystävättäreni esitteli minulle vanhan koulukaverinsa, Filipon. Oltiin molemmat lukiolaisia ja välimatka vaikutti turhan pitkältä; Ennen joulua oli jo kuitenkin selkeetä että ei tää nyt ole tähän jäämässä. F. tuli Suomeen maaliskuussa 2005 ja siitä lähtien matkustettiin kuukausittain Italia-Suomi väliä. Kesän 2005 olin Italiassa kokonaan ja kun abivuoden kurssit oli about saatu kuntoon niin muutin lukuloman alussa heti Roomaan. Tein satunnaisia lastenvahtihommia, "opiskelin kieltä".ym. Asuttiin välillä vuokralla ja välillä F:n mammalla. Monien vastoinkäymisten ja F.n perheen nihkeän suhtautumisen (+ oman italiantaidottomuuteni) takia palasin Suomeen vuoden 2006 lopulla.

Kevät 2007 kaukosuhteiltiin taas, tein Suomessa töitä, jotain kursseja ja pääsykokeita. Pääsin syksyllä aloittamaan silloisessa EVTEKissä European Business Administration- double degree ohjelmassa. Olen ns. Dutch link-ryhmässä eli toinen BBA-tutkinto tehdään Amsterdamissa. Hollannissa lukukaudet 1, 4 ja 8 eli 1. vuoden syksy, 2.v kevät ja 4.vuoden kevät. Suomessa 2., 3. ja 7. eli 1.v kevät, 2.v syksy ja 4.v syksy ja kolmas vuosi on työharjoittelua jossain kolmannessa maassa, minun tapauksessani Italiassa.

Nyt kesällä 2009 Blogin perustamisen aikoihin oli siis vuoden työharjoittelu alkamassa Roomassa ja kaukosuhteilu taas päättymässä, kun tapaamisesta oli kulunut 5 vuotta. Tässä vaiheessa olen jopa viimein oppinut sen italian kielen kohtuu hyvin, olen suht väleissä Italian mamman kanssa ja rakastuneempi kuin koskaan italialaiseeni.

2011:
Olen valmistumassa (toivon mukaan) kesällä Hollannista ja siirtymässä pysyvästi Roomaan. 



Tässä nyt vastauksia yleisimpiin kysymyksiin mitä mulle on lähetetty suoraan ja kommentteina ja editoin tätä tarpeen mukaan.

4 commenti:

  1. Olette ihan superihana pari!
    Kerro lisää Filiposta :)
    Mitäs sitten kun valmistut, onko toiveita jäädä Italiaan töihin vai? Millon F. valmistuu? Onko hän kiinnostunut muuttamaan Suomeen?

    RispondiElimina
  2. :) <3 Oi ihana kertomus. Tällaisia on aina ihana lukea.:)

    RispondiElimina
  3. Kiitos kiitos. :)

    Italiassa voi työllistyminen olla aika hankalaakin, mutta kattellaan. Mielelläni asuisin siellä kyllä jos rahaa vaan on. Sit mahdollisesti joku maisteriohjelma tähän päälle, se vois hyvinkin löytyä Italiasta.

    F. valmistuu teoriassa samanaikaisesti kuin minäkin, eli 2011. Käytännössähän arkkitehtiopiskelijoilla valmistuminen on vissiin vaan venyny aikalailla tosta. Toivottavasti mahd.pian tietysti.

    Ollaan mietitty ainakin sitä että se tulis vaihtoon Suomeen, tai että jossain vaiheessa asuttais Suomessakin (mun perheen takia ja tietysti että F., ja mahd.lapset oppis suomea muiltakin kuin minulta)

    RispondiElimina
  4. Hei ja terveisiä Istanbulista. En muista mitä kautta löysin blogisi mutta olen kiinnostunut ulkosuomalaisista jotka asuvat muuallakin kuin Turkissa (täällä meitä jo riittääkin), joten päädyin lueskelemaan blogiasi :) Olen myös miehen perässä lähtenyt maailmalle ja kaikenlaista uutta ja ihmeellistä on matkan varrella tullut jo vastaan..

    RispondiElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...